Maline i njene zdravstvene prednosti – Sarajevo Food Dictionary

Maline i njene zdravstvene prednosti

Ekspanzija uzgoja malina u Bosni Hercegovini je u punom jeku. Ovo voće spada u porodicu ruža (Rosaceae), istoj kojoj pripadaju i kupine, jabuke, kruške, breskve i šljive. Neke vrste malina mogu se naći u divljini, dok se druge uzgajaju. Postoje doslovno stotine vrsta malina, ali najpopularnije su crvene, crne i plave vrste. Malina je grm koji potiče iz jugoistočne Evrope i gotovo da je jednako toliko udomaćena kod nas u BiH, kao i jabuke, kruške ili šljive.

  • Malina je nutritivno naročito zanimljiva zbog bogatog sadržaja raznovrsnih antioksidansa, a u časopisu “BioFactors” objavljeno je da je antioksidativna aktivnost maline za 50% veća od antioksidativne aktivnosti jagode, 10 puta veća od paradajza  i 3 puta veća od kivija. Antioksidativna aktivnost se ne gubi kada je malina smrznuta ili u obliku džema.

Oko 25% antioksidativne aktivnosti pripada antocijanima kao što su kvercetin, kempferol, cijanidin-3-glukozilrutinozid, cijanidin-3-rutinozid i pelagonidin glikozid. Antocijani daju malini jaku crvenu boju, štite organizam od štetnog djelovanja slobodnih radikala, posjeduju jedinstvena antimikrobna svojstva, utiču na sprečavanje rasta bakterija i gljivica u tijelu (kao što je Candida alibicans).

Antocijanini i polifenolna jedinjenja koja su sastavni dio malina su moćni antioksidansi koji imaju antikancerogena svojstva, pa je ovo voće dobrodošlo kao zaštitnik od mnogih bolesti i prirodni saveznik u borbi protiv raka.

  • Konzumacijom malina tijelu obezbjeđujemo energiju, pravilno funkcionisanje nervnog sistema i održavanje zdravog tkiva, na prvom mjestu krvnih sudova. Korisna je za krvnu sliku, poboljšanje apetita kod djece, suzbijanje mučnine i povraćanja.
  • Narodna medicina sok od maline preporučuje za liječenje bolesti želuca i crijeva jer efikasno pročišćava sistem za varenje. Isto tako može biti koristan za tretiranje urinarnih infekcija. Kaže se da malina rashlađuje, pa sok od maline treba upotrebljavati i protiv groznice.
  • Zbog niskog sadržaja ugljenih hidrata malina je u razumnim količinama bezbjedna i za ishranu dijabetičara, što se ne može reći i za svako drugo voće. Neka ispitivanja čak pokažuju da ovo voće povoljno utiče i na regulaciju šećera u krvi.
  • Prema nedavnom istraživanju, konzumiranje bobičastog voća, uključujući i maline, može dovesti do smanjenja ukupnog kolesterola. Budući da je visok nivoa kolesterola povezan s bolestima koronarnih arterija, znači da su maline za naše srce izuzetno zdrave.

Maline sadrže antocijan, flavonoid koji daju plodu boju. Istraživači vjeruju da antocijanini mogu raširiti arterije i spriječiti nakupljanje plaka.

  • Artritis Foundation navodi da su crvene maline jedan od najboljih prirodnih sredstva za oslobađanje od boli kod artritisa. To pripisuju visokom sadržaju vitamina C i antocijanu u malinama.

U istraživanju koje je vršeno na životinjama 2012. godine, polifenolni kojima su bogate crvene maline – ekstrakt RRE, usporili su napredovanje razgradnje tipa II kolagena, što dovodi do gubitka funkcije zglobova kod reumatoidnog artritisa. Visoke doze RRE također pokazuju značajno protuupalno djelovanje.

  • Većina ljudi ne dobiva dovoljno vlakana u prehrani. To je jedan od razloga zašto većina osoba ima neki od problema s crijevima, kao što je zatvor. Vlakna pomažu probavu i ubrzavaju je.

To također smanjuje rizik od hemoroida. Pomaže u smanjenju kolesterola i kontroli nivoa šećera u krvi. Jedna šoljica malina ima nevjerojatnih 8 grama vlakana. To je više od jedne trećine preporučene dnevne količine.

  • Maline imaju nizak sadržaj kalorija i masnoća. Jedna šoljica ima 64 kalorije i 1 gram masti. Visok udio vlakana u malinama pomaže da jedemo manje, jer nas čine da se osjećamo sitiji duže vrijeme. Prirodna slatkoća maline pomaže da se zadovolji glad za slatkišima.
  • Ketoni u malinama, koji su zdravi hemijski spojevi, pokazali su se kao protivnik u protiv borbi debljanja. Istraživanja pokazuju da keton smanjuje pretilost i masnu jetru, vjerojatno zbog smanjenja nakupljanja lipida i povećane oksidacije masnih kiselina.
  • Crvene maline imaju visok sadržaj ellagic kiseline. Elaginska kiselina je fitokemikalija koja je pokazala da ima antioksidativne i antikancerogene sposobnosti u istraživanjima na životinjama.

Prema istraživanju iz 2014. godine, elaginska kiselina:

  • pomaže u sprječavanju razmnožavanja ćelija tumora,
  • smanjuju sistemsku upalu,
  • pomaže u sprječavanju oštećenja DNK od kancerogenih tvari te
  • pomaže da se uspore agresivne ćelije raka.

Istraživanje upozorava da se elaginska kiselina slabo apsorbira i brzo metabolizira. To može smanjiti njenu korisnost. Više istraživanja je potrebno da se na ljudima odredi najbolji način za korištenje ellagic kiseline u borbi protiv raka. U međuvremenu, konzumiranje malina može pomoći u borbi protiv raka.

  • Jedna šoljica malina nudi nešto više od 32 grama vitamina C. To je više od polovine preporučene dnevne količine.

Vitamin C je snažan antioksidant koji pomaže u sprečavanju bolesti, boreći se protiv štetnih slobodnih radikala u našem tijelu. To je također kritična količina za proizvodnju kolagena, tvari koja podržava zarastanje rana.

  • Mangan je mineral u tragovima koje naše tijelo treba, iako ne treba velike količine. To je još jedan antioksidant koji pomaže u borbi protiv slobodnih radikala.

Također je uključen u razvoj kostiju, proizvodnju kolagena i zarastanje rana. Prema Linus Pauling Institutu, mangan je ključan za proces glukoneogeneze, jednim od dva osnovna mehanizma kojim čovjek i gotovo sve životinje održavaju vrijednosti glukoze u krv. Mangan je posebno važan kada je se unos ugljikohidrata nizak. Jedna šoljica malina daje nam više od 40 posto preporučene dnevne doze mangana.

Ako pokušavate da ostanete zdravi, ne možete pogriješiti sa konzumiranjem maline. One su ukusne, mogu se kombinovati u jelima na više načina i dobre su za naše zdravlje. I s pravom nose status superhrane!

 

Amela Ivković  O'Reilly

Nutricionista

 

www.nutricionista.ba

https://www.facebook.com/nutricionista.ba

Član udruženja nutricionista Irske, Član udruženja nutricionista Velike Britanije, Član kraljevskog medicinskog udruženja Velike Britanije

Dip. NT, M.B.A.N.T  M.N.T.O.I M.R.S.M

 

Amela Ivković O'Reilly je jedna fenomanalna žena, koja svojom upornošću i unutarnjom snagom pomiće granice znanja i važnosti zdrave ishrane u BiH, a i šire.

Radila je s glavnim stručnjacima na području prehrane, biljnog porijekla, osteopatije, refleksologije, akupunkture i kognitivne psihologije. Radila je u klinikama u Dublinu, Londonu i Gran Canariji, gdje i dalje ima svoje klijente. Osim rada u privatnoj praksi, nedavno je na korporativnoj razini radila na projektu vodeće europske tvrtke DM i kreirala prehrambeni program, uključujući njihove proizvode iz Alnatura asortimana.

Kao član škole Family Macrobiotics redovno drži predavanja na različite teme za domaće stanovnike i za međunarodnu zajednicu na engleskom jeziku. Redoviti je gost na raznim TV i radio stanicama na različitim temama zdravlja i prehrane. Surađivala je na projektu UNDP-a u promicanju lokalne, organske hrane. Amela je članica irskog udruženja prehrambenih terapeuta, Udruženja nutricionističkih terapeuta iz Velike Britanije i Kraljevskog medicinskog udruženja Velike Britanije.

Predsjednica je Skupštine Udruženja Zelenog vijeća i zajedno trenutno rade na projektu edukacije školske djece o zdravom životu. Surađuje sa Smart Food iz Crne Gore na razvoju obrazovnih programa za djecu i odrasle na različitim temama vezanim za zdrav način života i prevenciju bolesti.

Više info na

http://nutricionista.ba/

https://www.facebook.com/aivkovicoreilly

https://www.instagram.com/amela_nutritionist/?hl=en

 


author
Piše: Amela Ivkovic
Let's get social
Vlogging Nutricionista.ba

© 2017 - 2019. Sarajevo Food Dictionary