Bundeva – Sarajevo Food Dictionary

Bundeva

Nepravedno zanemarena “domaća banana” – bundeva – odličan je izvor vitamina, minerala i drugih važnih materija zimi. Ima malo kalorija a lako se vari. Bogata je biljnim vlaknima, posebno pektinom, pa veoma povoljno deluje na organizam.

Bundeva sadrži manju količinu belančevina, ugljenih hidrata i masti. Od vitamina, tu je karotin ili provitamina A, C, E i K vitamin, vitamini iz grupe B, i to B1, B2 i B6, zatim nijacin, folna kiselina. Od minerala, bogata je kalijumom (zbog čega ima isto tako povoljna svojstva kao i banana), fosforom, kalcijumom i željezom. Sadrži i pektin, celulozu, kao i druga biljna vlakna. Bundeva se preporučuje se I kod redukcijone dijete, jer  bundeva ima samo 26 kcal na 100 gr, sjemenke 467 cal na 100 gr, a ulje od bundeve 879 cal na 100 g.

Zdravstvene prednosti
Bundeva je idealna namirnica za osobe koje imaju probleme sa želucem i crjevima. Zbog velike količine vlakana koju sadrži pomaže protiv konstipacije, ublažava tegobe kod upale debelog crjeva.
Bundeva je i diuretik, pa se preporučuje kod upale mokraćnih kanala, bubrega, problema sa žuči. Pomaže i smanjuju holesterola u krvi, a preporučuje se i u ishrani onih koji pate od gihta ili reumatskih problema.
Danas se zna da beta karotin, kojim bundeva obiluje, ima višestruko zaštitno delovanje na naš organizam. On blokira efekat slobodnih radikala i tako direktno sprječava oštećenje ćelijske DNK strukture, deluje kao jak antioksidant, što znači da blokira razvoj superoksida i peroksida. Dnevna doza potrebna organizmu je od sedam do 10 mg. Preventivno se koristi jer smanjuje rizik od pojave raka grla, jednjaka, želuca i grlića materice.

Bundevino sjeme  
Sjemenke bundeve su bogate zdravim mastima I sadrže niz korisnih sastojaka: od celulozu, pektin, fitosterin, fitin i salicilnu kiselinu. Sjemenke bundeve mogu da se grickaju, dodaju pecivu ili salatama. Također, bundevin puter, koji se sastoji od blendiranih bundevinih sjemenki, izuzetno je zdrav namaz, koji se može koristiti umesto mlečnog putera ili margarina.

Bundevino ulje  
Hladno cjeđeno ulje od sjemenki bundeve daje salatama posebno bogat ukus i veoma je zdravo. Veoma je lako varljivo i koristi se za pripremu salata. Tamnozelene je boje, sadrži  esencijalne kiseline: oko 45%linoleinske, 25% oleinske, 30 % palmitinske i stearinske, ali i lecitin, koji je prirodni emulgator koji čisti krvne sudove.

Priprema bundeve  
Najjednostavniji oblik pripreme bundeve je pečenje u rerni. Tada se kora ne odstranjuje, a dužina pečenja zavisi od debljine ploda.  Pečena bundeva prelivena sa malo meda i posuta cimetom izuzetno je zdrav zimski slatkiš.

Bundeva može i da se ispohuje, od nje se mogu praviti kroketi, supe, čorbe, i variva. 

Supa od tikve/bundeve
Sastojci:

1 tikva  u veličini od oko 300 grama
2 velike supene kašike  maslaca ili putera od kokosa
1 srednje veliki crveni luk, nasjeckan 
6 šoljica temeljca 
muškatni oraščić 
so i mljeveni crni biber

Priprema

Tikvu narežite na trakice od 2,5 centimetra, a u većem loncu otopite maslac. Otopljenom maslacu dodajte narezani luk i pirjajte dok ne opusti, a zatim ubacite tikvu i  temeljac. Sve zajedno treba kuhati 15 do 20 minuta dok bundeva ne omekša. Kada je supa gotova sve zajedno usipajte u blender i sve dobro izmisksajte. Stavite malo muškatnog oraščića, soli I bibera pa poslužite.

Amela Ivković O'Reilly je jedna fenomanalna žena, koja svojom upornošću i unutarnjom snagom pomiće granice znanja i važnosti zdrave ishrane u BiH, a i šire.

Radila je s glavnim stručnjacima na području prehrane, biljnog porijekla, osteopatije, refleksologije, akupunkture i kognitivne psihologije. Radila je u klinikama u Dublinu, Londonu i Gran Canariji, gdje i dalje ima svoje klijente. Osim rada u privatnoj praksi, nedavno je na korporativnoj razini radila na projektu vodeće europske tvrtke DM i kreirala prehrambeni program, uključujući njihove proizvode iz Alnatura asortimana.

Kao član škole Family Macrobiotics redovno drži predavanja na različite teme za domaće stanovnike i za međunarodnu zajednicu na engleskom jeziku. Redoviti je gost na raznim TV i radio stanicama na različitim temama zdravlja i prehrane. Surađivala je na projektu UNDP-a u promicanju lokalne, organske hrane. Amela je članica irskog udruženja prehrambenih terapeuta, Udruženja nutricionističkih terapeuta iz Velike Britanije i Kraljevskog medicinskog udruženja Velike Britanije.

Predsjednica je Skupštine Udruženja Zelenog vijeća i zajedno trenutno rade na projektu edukacije školske djece o zdravom životu. Surađuje sa Smart Food iz Crne Gore na razvoju obrazovnih programa za djecu i odrasle na različitim temama vezanim za zdrav način života i prevenciju bolesti.

Više info na

http://nutricionista.ba/

https://www.facebook.com/aivkovicoreilly

https://www.instagram.com/amela_nutritionist/?hl=en

 


author
Piše: Amela Ivkovic
Let's get social

© 2017 - 2019. Sarajevo Food Dictionary