Laktoza – Sarajevo Food Dictionary

Laktoza

Netolerancija na laktozu je nemogućnost varenja šećera laktoze koji se nalazi u mljeku i drugim mlječnim proizvodima.

Naša tjela nisu u stanju da apsorbuju ovaj šećer, pa nam trebaju naša mala crjeva da proizvedu enzim nazvan laktaza, koji laktozu razgrađuje za nas. Kada naša tjela ne proizvode dovoljno laktaze javlja se intolerancija na laktozu.

Istraživanja pokazuju da oko 75% svjetske populacije gubi sposobnost razgradnje laktoze u nekom trenutku, što znači da mnogi ljudi prirodno postaju netolerantni na laktozu tokom vremena. Prevalencija netolerancije na laktozu u Južnoj Africi procjenjuje se na 11,03%.

Netolerancija na laktozu je najrasprostranjenija među ljudima istočne Azije, pogađajući više od 90% odraslih u nekim zajednicama.

Stanje je također uobičajeno kod ljudi koji su židovskog, arapskog, zapadnoafričkog, grčkog i talijanskog porijekla. S druge strane, ljudi sa precima iz sjeverne Evrope, koji konzumiraju uglavnom nefermentirano mlijeko, imaju samo 5% netolerancije na laktozu.

Osobe sa netolerancijom na laktozu imaju različite reakcije na konzumiranje mlječnih proizvoda. Male količine laktoze mogu uzrokovati intenzivne simptome kao što su grčevi u stomaku i proljev kod nekih, dok drugi mogu samo imati gasove.

Nije sasvim jasno zašto se simptomi toliko razlikuju od osobe do osobe – međutim, to može imati neke veze s bakterijama crijeva pojedinaca.

U mnogim slučajevima, nepodnošenje laktoze ne znači da  morate u potpunosti  prestati jesti mlječne proizovde. Dok neki ljudi ne mogu probaviti mnogo toga, drugi nemaju problema sa varenjem jogurta ili kefira, koji sadrži fermentirano mljeko  ili sireve kao što su parmezan . Ovi sirevi su stari i sadrže samo tragove laktoze, što olakšava varenje za osobe sa netolerancijom.

Evo jednostavnog načina da kažete koji sirevi imaju nizak nivo laktoze: Provjerite oznake na pakovanju. Pošto je laktoza šećer koji se nalazi u mlijeku, što je manje grama šećera na etiketi, to su veće šanse da se proizvod probavi.

Simptomi netolerancije na laktozu obično se javljaju u roku od 30 minuta do dva sata nakon konzumiranja proizvoda na bazi mlijeka. Što više mliječnih proizvoda unosite, to ćete se osjećati lošije.

Postoji sllučajevi da se bebe rađaju sa nepodnošenjem laktoze. To se dešava kada beba ima mutaciju LCT gena, koji obično daje uputstva za izradu tog ključnog enzima. To dovodi do toga da bebina crijeva proizvode malo ili nimalo laktaze, što mlječne proizvode čini komplikovanim.

Prema Nacionalnom institutu za dijabetes i digestivnu i bubrežnu bolest, djeca mogu naslijediti gene koji uzrokuju kongenitalnu netoleranciju na laktozu od njihovih roditelja. Međutim, izuzetno je rjetko da bebe imaju ovo stanje.

Istraživanja  tvrde da konzumiranje male količine mlijeka na puni želudac dva do tri puta dnevno može pomoći u obnavljanju vašeg probavnog sistema da razgradi mliječne proizvode bez tegoba.

Međutim, ako vaše tanko crijevo ne napravi dovoljno laktaze, to neće iznenada početi. Trebalo bi da eksperimentišete i saznate šta je najbolje za vas umesto da potpuno eliminišete mlječne proizvode.

Većina voća, povrća, žitarica i mesa je prirodno bez laktoze. Ove namirnice mogu sadržavati laktozu ako se pripremaju sa sastojcima na bazi mlijeka (npr. Kremasti umaci, sosovi od sira, hljeb  sa mlijekom, pohovano  meso, itd.). Većina prodavnica sada ima mljeko, jogurt i sir bez laktoze.

Isprobajte ove nemlječne namirnice  koje imaju kalcijum u većoj I kvalitetnijoj form od mlječnih proizvoda:

  • Povrće kao što je brokola I kelj
  • Konzervirana riba sa kostima kao što su sardine, srdele i inćuni
  • graharice kao što je slanutak I grah
  • Orašasti plodovi i sjemenke poput badema i susama
  • melasa

Amela Ivković O'Reilly je jedna fenomanalna žena, koja svojom upornošću i unutarnjom snagom pomiće granice znanja i važnosti zdrave ishrane u BiH, a i šire.

Radila je s glavnim stručnjacima na području prehrane, biljnog porijekla, osteopatije, refleksologije, akupunkture i kognitivne psihologije. Radila je u klinikama u Dublinu, Londonu i Gran Canariji, gdje i dalje ima svoje klijente. Osim rada u privatnoj praksi, nedavno je na korporativnoj razini radila na projektu vodeće europske tvrtke DM i kreirala prehrambeni program, uključujući njihove proizvode iz Alnatura asortimana.

Kao član škole Family Macrobiotics redovno drži predavanja na različite teme za domaće stanovnike i za međunarodnu zajednicu na engleskom jeziku. Redoviti je gost na raznim TV i radio stanicama na različitim temama zdravlja i prehrane. Surađivala je na projektu UNDP-a u promicanju lokalne, organske hrane. Amela je članica irskog udruženja prehrambenih terapeuta, Udruženja nutricionističkih terapeuta iz Velike Britanije i Kraljevskog medicinskog udruženja Velike Britanije.

Predsjednica je Skupštine Udruženja Zelenog vijeća i zajedno trenutno rade na projektu edukacije školske djece o zdravom životu. Surađuje sa Smart Food iz Crne Gore na razvoju obrazovnih programa za djecu i odrasle na različitim temama vezanim za zdrav način života i prevenciju bolesti.

Više info na

http://nutricionista.ba/

https://www.facebook.com/aivkovicoreilly

https://www.instagram.com/amela_nutritionist/?hl=en

 


author
Piše: Amela Ivkovic
Let's get social
Vlogging Nutricionista.ba

© 2017 - 2019. Sarajevo Food Dictionary