Joga dijeta: njeni principi i efekti – Sarajevo Food Dictionary

Joga dijeta: njeni principi i efekti

Hrana i način na koji gledamo hranu, može se smatrati fundamentalnom stavkom u životnom stilu. Na taj način hranu posmatraju i mnogi praktikanti joge: hranjenje i izgrađivanje tjelesnog tkiva formira temelj za hranjenje uma i emocija. Naprimjer, ako biste u organizam unosili samo šećer i kafu, nekoliko dana uzastopno, kakav bi to efekat imalo na vaše emocije, na vaš um i energetsko stanje? Razmislite o tome. Hraniti tijelo znači i hraniti duh.

Aplicirati joga-praksu na dnevni meni i u svakodnevnu rutinu nije jednostavna stvar, jer zahtijeva predanost i promjene u ustaljenoj rutini, pogotovo ako ste „novi kolačić“ u joga praksi. Osnivač American Viniyoga Institute-a, Gary Kraftsow, kaže kako postoji određena joga dijeta koja je jednostavna, a unosi ogromne promjene u život pojedinca.

U ajurvedskoj tradiciji, sattvic hrana uključuje uglavnom povrće, ghee („pročišćeni“ maslac, dobijem kuhanjem nesoljenog, nepasteriziranog maslaca), voće, leguminoze, te cjelovite žitarice. Preporučuje se izbjegavanje namirnica sa hemikalijama i aditiva, dakle što svježije, to bolje. Ova ishrana bazria se i na „zlatnoj sredini“ odnosno-ni premalo, ali ni previše hrane. Preporučuje da se polovina želuca napuni sa hranom, četvrtina sa tečnošću, a četvrtina treba ostati prazna.  S druge strane, tamasic hrana (luk, meso, bijeli luk) i rajasic hrana (kafa, ljute papričice, so) povećavaju hiperaktivnost i napetost. Međutim, joga dijeta i pridržavanje iste ne znači da možete jesti samo sattvic hranu. Praktikovanje joga-ishrane podrazumijeva biranje onog najboljeg po pojedinca (a svaki je pojedinac priča za sebe) i njegovo trenutno stanje (prakriti). Sama srž joga ishrane jeste-slušati vlastito tijelo u toku tjelovježbe, ali i u toku biranja i konzumacije namirnica. Naučiti slušati organizam i tijelo možda se čini jednostavnim, ali je, zapravo, cjeloživotni složeni proces.

Mnogi moderni praktikanti joge smatraju da se filozofski temelji joge mogu primijeniti i „na stol“, te da ahimsa, etičko načelo koje zabranjuje povređivanje živih bića i podrazumijeva odricanje svih oblika nasilja, bitno utiče na izbore u ishrani. Prateći ovo načelo, praktikanti se odriču mesa i mesnih prerađevina i biraju veganski način ishrane i lifestyle, generalno.

Osnivačica Forrest Yoga, Ana Forrest, započela je istraživanje joga-dijete fokusirajući se na ahimsa princip. U njenom životu je bilo zastupljeno veganstvo dugi niz godina, ali je, na koncu, shvatila da to nije način ispravan za njen životni put i njen organizam. Dobila je na kilaži, razvila alergiju na žitarice, a pojavili su se i problemi sa crijevima. Kako je njeno tijelo vapilo za promjenom režima, odabrala je omnivornu dijetu, koja se sastojala uglavnom od mesa divljači i povrća, te je  na svojim predavanjima pričala kako je ishrana koja nam čini štetu, i osjetimo tu štetu na svom duhu i stanju organizma, apsolutno pogrešna.

Mnogi ljudi, ali i učitelji joge, smatraju jogu slobodom, te da tu slobodu treba primijeniti na svaki aspekt života, ukoliko čini da rastemo kao pojedinci. U taj princip uključuju i izbor hrane, ali opet-i slušanje vlastitog organizma. Jedna od zanimljivih principa joge jeste bhakti joga, koja zagovora zahvalnost na svim darovima hrane. Prije svakog jela, i u toku procesa pravljenja jela, potrebno je zahvaliti se na obilju koje imate, te što više dijeliti hranu, suosjećati sa drugima i onima kojima pomažete pripravljati istu hranu kakvu biste pravili sebi i bližnjima.

Da se zaključiti da je cijela suština joga ishrane-obratiti pažnju na vlastite potrebe, razvijati osjećanja ka hrani, u smislu zahvalnosti, posmatrati je kao „gorivo“ koje će vam obezbijediti energiju potrebnu da činite dobra djela. Ne radi se o veganstvu, vegetarijancima, niti onima koji, možda, jedu meso-radi se o tome da ne štetite samom sebi, jer je to „ja“ koje imate, jedino koje ćete imati cijeli život. I zato, njegujte ga, kako hranom, tako i riječima, ljudima koji vas okružuju i ljubavlju prema samom sebi.


author
Piše: SFD
Let’s get social

© 2017 - 2020. Sarajevo Food Dictionary

X