Junsko šarenilo voća i povrća – Sarajevo Food Dictionary

Junsko šarenilo voća i povrća

Koliko često voće i povrće kupujete na pijaci? Ovaj, slobodno mogu reći ritual, mi je jedna od najdražih aktivnosti vikendom. Znam da će mnogi pomisliti da tržni centri i prodavači na pijaci kupuju od istih dobavljača, ali želim da vjerujem da još ima onih koji zaista prodaju domaću robu, uzgojenu na tradicionalan način, bez pesticida…

Takve prodavače ćete prepoznati po sezonskoj ponudi voća i povrća i često nesavršenim oblicima, sa ponekom kvrgom, različitih veličina i rupicom od crva.

Živimo u zemlji gdje se još uvijek njeguje ta kultura odlaska na pijacu, za razliku od brojnih evropskih zemalja gdje je gotovo nemoguće kupiti voće i povrće negdje drugo, osim u tržnim centrima. I sve je upakovano u nepotrebne plastične ambalaže, a o astronomskim cijenama da ne govorimo.

Jedan od takvih prodavača vam je Osman, na pijaci Grbavica. Kod njega možete kupiti samo sezonsko i lokalno voće i povrće. Osman možda ne zna, ali to su upravo osnovna pravila pravilne prehrane, jesti lokalno uzgojenu hranu u vrijeme kad ona zaista raste. Kod njega nećete naći banane i avokado, bez da imam išta protiv njih, ali se osnova prehrane ipak treba zasnivati na onome što raste na našoj zemlji vijekovima.

U junu su pijace već preplavljene eksplozijom boja, a jesti šareno znači da ćemo unijeti brojne vitamine, minerale i biološki aktivne supstance potrebne za normalno funkcionisanje našeg organizma.

Junska ponuda uključuje mladu cveklu, mladi luk, mladu mrkvu, mladi krompir, špinat, blitvu, krastavice, mahune, a od voća neprikosnovene kraljice juna – trešnje i jagode.

Jagode spadaju u bobičasto voće koje se posebno cijeni zbog sastava biološki aktivnih supstanci. Smatraju ih funkcionalnom hranom, na pola puta između hrane i lijeka, zbog specifičnog sadržaja biološki aktivnih supstanci i mikronutrijenata. Jagode imaju antioksidativno, antiiflamatorno, antihiperlipemično i antihipertenzivno djelovanje. Zbog nabrojanih „anti“ učinaka mogu imati značajno mjesto u prevenciji hroničnih bolesti poput kardiovaskularnih, dijabetesa, karcinoma, a posebno pretilosti. Značajan su izvor vitamina C i E, folne kiseline, kalija, kao i vlakana, koja su bitna za pravilnu probavu. Nalaze se na listi 100 namirnica bogatih polifenolima, antioksidansima koji uspješno neutraliziraju slobodne radikale u našem tijelu i time sprječavaju nastanak mnogih bolesti. Sadrže i fitosterole koji mogu sniziti LDL holesterol i time smanjiti kardiovaskularni rizik. Ako na to dodamo da 100 grama sadrži samo 32 kalorije, puno je razloga za uživanje u ovom proljetno-ljetnom crvenom osvježenju.

Trešnje ne spadaju u bobičasto, ali su također vrlo vrijedno voće. Slično jagodama bogate su polifenolima i vitaminom C zbog čeka imaju snažan antioksidativni  i antiinflamatorni efekat. Zašto stalno spominjemo te antioksidanse i koja je njihova uloga? Antioksidansi služe za neutralizaciju slobodnih radikala koji nastaju u metaboličkim procesima u našem organizmu, ali smo njima izloženi i putem sve zagađenijeg zraka, duhanskog dima, hrane… Naše tijelo proizvodi antioksidanse, ali je potrebno da ih unosimo i hranom, da bi stvorili ravnotežu i spriječili negativni učinak slobodnih radikala.

Trešnje sadrže i serotonin, triptofan i melatonin – sve što je potrebno za dobro raspoloženje i miran san. Redovno konzumiraje trešanja može smanjiti rizik od brojnih inflamatornih bolesti poput artritisa, kardiovaskularnih bolesti, dijabetesa i karcinoma. Za sve one koji se rekreativno ili amaterski bave sportom i rekreacijom bit će interesantna činjenica da trešnje mogu smanjiti bolove, upalu i oštećenje mišića, a sve zbog antioksidanasa antocijanina. Imaju pozitivan učinak i na regulaciju glukoze u krvi, pa se ispituje i njihov učinak u prevenciji dijabetesa. Oprez je potreban jedino kod osoba koje imaju sindrom iritabilnog crijeva, pa ne treba pretjerivati u količini ili ih potpuno izbjegavati, jer im trešnje mogu biti okidač probavnih smetnji. Možda imaju duplo više kalorija od jagoda (oko 63 kalorije na 100 grama), ali je to i dalje niska energetska vrijednost, a vrijede svakog zalogaja.

Jesam li vas nagovorila da odete na obližnju pijacu?


author
Piše: SFD
Autorica teksta

Asja Sirbubalo

Ja sam Asja Sirbubalo, magistra farmacije bez ijednog radnog dana u apoteci. Put me odveo na drugu stranu, ali sam osnovno zanimanje uspjela povezati sa onim što volim, pa se već 10 godina bavim farmaceutskim marketingom. A osim toga volim i dobar zalogaj, pa često kuham i kombinujem različite namirnice, slažem okuse. Da bi se dobro jelo, mora se i znati šta se sve to nalazi u našoj hrani, zato sam trenutno na postdiplomskom studiju iz nutricionizma. Moje mrvice o hrani i recepte možete pratiti na IG profilu mrvice_zdravlja.

Upcoming Events

Oktobar, 2020

© 2017 - 2020. Sarajevo Food Dictionary

X