Naučimo da jedemo svjesno – Sarajevo Food Dictionary

Naučimo da jedemo svjesno

Koliko ste puta u posljednjih 7 dana jeli ispred TV-a, laptopa ili sa mobitelom u ruci? Da li ste sjeli za trpezarijski sto, uživali u svakom zalogaju, ukusu, teksturi i mirisu hrane ili se ne sjećate ni šta ste jeli? Da li ste nakon obroka imali neku težinu u stomaku, jer ste istovremeno radili još najmanje 2 stvari, pa ste sve na brzinu pojeli, bez dovoljno žvakanja? Da li ste hranili dijete i pustili mu crtani film na jednom od pametnih uređaja, jer drugačije neće da jede? Nažalost većina će nas odgovoriti sa DA! Jesmo li toliko zauzeti da ne možemo odvojiti vrijeme da na miru jedemo ili mislimo da ćemo nešto propustiti ako stalno nismo online? Da li je gubitak vremena ako istovremeno ne radimo više stvari?

Najbolja definicija svjesnog jednje: umjetnost prisutnosti dok jedemo. Zaista, moderni život nas je udaljio od prisutnosti, ne uživamo u onom SADA, ovisni smo o tehnologiji, često ne posmatramo svijet oko sebe kroz vlastite oči, nego kroz kameru mobitela.

Jedna od glavnih odluka koje sam zapisala u svoj blok, u koji zapisujem ciljeve koje želim da ostvarim, jeste da ću pokušati jesti što svjesnije (pored toga da neću jesti pod utjecajem emocija) i da ću uživati u svakom zalogaju, jer #hranajeIN! Svjesno jedenje ima brojne benefite, od postizanja i održavanja optimalne težine, kontrole simptoma dijabetesa, pa sve do liječenje poremećaja ishrane.

Svjesno jedenje se trenira, a evo i kako:

  1. Odaberite mirno mjesto i vrijeme za 10-20 minuta meditacije (najbolje ujutro, na tihom mjestu, sjedeći na stolici ili na jastucima na podu). Fokusirajte se na disanje i osjećaj koji u vama izaziva glad i sitost
  2. Razmislite o vlastitim okidačima za jelo, poput osjećanja ili vanjskih faktora. Zapitajte se da li ste u tim trenucima zaista gladni ili postoji neki drugi razlog?
  3. Tokom obroka obratite pažnju kako se osjećaj gladi mijenja od onog prije početka i na kraju
  4. Obratite pažnju na ukus omiljene hrane i svjesno se zaustavite onog trenutka kad ocijenite da je dosta (znam da je to najteže, ali vježbajte)
  5. Obratite pažnju kako dužina žvakanja utječe na ukus hrane, kao i da sa svakim narednim zalogajem ukus blijedi
  6. Kako se osjećate 5-10 minuta nakon što ste završili sa obrokom, a kako 1-3 sata nakon? Šta možete zaključiti?
  7. Vježbajte svjesno jedenje u restoranu, pažljivo razgledajte jelovnik, razmislite o tome šta vam se jede, koliko ste u tom trenutku gladni, uživajte u hrani, jedite polako i ocijenite kad ste siti (niko vas ne tjera da pojedete sve s tanjira)
  8. Sastavite listu stvari koje ćete raditi kad nastupi emocionalna glad – čitanje, trčanje, razgovor sa prijateljima…
  9. Uživajte u hrani – u okusu, mirisu i društvu u kojem jedete!

Još jedna odlična vježba kojoj možemo razvijati umjetnost svjesnog jedenja je vježba sa grožđicom ili nekom drugom namirnicim slične teksture:

  1. Uzmite jednu grožđicu (ne punu šaku) i stavite je ispred sebe
  2. Zamislite da ste došli na ovu planetu i nemate pojma gdje ste, oslobođeni ste svih iskustava, predrasuda, strahova i očekivanja. Sve vam je novo. Udahnite nekoliko puta i opustite se.
  3. Uzmite grožđicu i pažljivo je posmatrajte
  4. Osjetite njenu težinu
  5. Istražite njenu površinu – sva udubljenja, sjajne dijelove, dijelove sa manje sjaja, boju – posmatrajte je kao da prvi put vidite takvo nešto
  6. Pomirišite i obratite pažnju kakav osjećaj u vama izaziva taj miris
  7. Protrljajte grožđicu među prstima i obratite pažnju na zvuk koji taj pokret proizvodi. Primijetite njenu čvrstoću
  8. Stavite grožđicu između usana i zadržite par trenutaka – šta primjećujete?
  9. Sad je stavite u usta, ali nemojte još žvakati, da li osjetite ukus, da li vam kreće lučenje pljuvačke?
  10. Sad polako počnite žvakati, polako, posmatrajte šta se dešava sa svakim novim žvakanjem, kako se razvija ukus
  11. Progutajte tek kad je grožđica potpuno sažvakana, gotovo u tečnom stanjuu
  12. Nakon što progutate zatvorite oči i zapamtite osjećaj

Ova vježba nam pomaže da se fokusiramo na sve ono što pogled, zvuk, miris, dodir i ukus mogu donijeti u potpunom doživljaju hrane i za svakoga je drugačija, jer predstavlja lično iskustvo.

Zamislite sad kad bismo svaki put (barem u manjem broju koraka) jeli ovako, da li bismo više uživali u hrani?


author
Piše: SFD
Autorica teksta

Asja Sirbubalo

Ja sam Asja Sirbubalo, magistra farmacije bez ijednog radnog dana u apoteci. Put me odveo na drugu stranu, ali sam osnovno zanimanje uspjela povezati sa onim što volim, pa se već 10 godina bavim farmaceutskim marketingom. A osim toga volim i dobar zalogaj, pa često kuham i kombinujem različite namirnice, slažem okuse. Da bi se dobro jelo, mora se i znati šta se sve to nalazi u našoj hrani, zato sam trenutno na postdiplomskom studiju iz nutricionizma. Moje mrvice o hrani i recepte možete pratiti na IG profilu mrvice_zdravlja.

Upcoming Events

Oktobar, 2020

© 2017 - 2020. Sarajevo Food Dictionary

X