Više prave hrane, manje prerađevina – Sarajevo Food Dictionary

Više prave hrane, manje prerađevina

Pod pravom hranom se podrazumijevaju namirnice koje su što približnije svom izvornom obliku i minimalno industrijski prerađene. Paradajz je izvorni oblik, ketchup je prerađevina koja u sebi  pored paradajza sadrži i druge sastojke i brojne aditive, da bi taj proizvod uopšte mogao dospjeti na police i tamo stajati mjesecima, često i godinama. Industrijski proizvodi su privlačni, lijepo upakovani, šareni i da se ne lažemo često vrlo primamljivog ukusa. Da li ih u potpunosti trebamo izbjegavati? Nikako, danas je gotovo nezamislivo jesti toliko „čisto“ da ne koristimo proizvode prehrambene industrije, ali možemo slijediti pravilo 80:20, tako da prevladavaju namirnice koje su neprerađene ili minimalno prerađene, a ovih 20% može biti za dušu, ponekad, ali i tada birati što kvalitetnije.

Što je hrana više industrijski prerađena ona sadrži duži spisak sastojaka, zato je bitno da naučimo čitati deklaracije.

Ove nekoliko savjeta:

 Sastojci na deklaraciji su navedeni padajućim nizom, od onoga što je najviše zastupljeno. Ako je na prvom mjestu šećer znači da ta namirnica procentualno sadrži najviše šećera. U nekim krem namazima, koji se reklamiraju kao dobar izbor za dječiji doručak, ta zastupljenost šećera može biti i 50%, ne baš tako dobar izbor za dijete koje tek usvaja (zdrave) prehrambene navike, zar ne?

Sastojci koji mogu izazvati alergiju su navedeni boldiranim slovima (jaja, orašasti plodovi…)

Aditivi su označeni E brojevima, koji zamjenjuju njihove duge hemijske nazive. To su supstance koje se dodaju tokom proizvodnog procesa, radi postizanja odgovarajućeg svojstva – boje, arome, teksture, stabilnosti, roka trajanja… Što manje aditiva to bolje,  ali ne moramo panično bježati od svakog E broja koji vidimo. Postoje grupe aditiva koje je posebno bitno izbjegavati, a to su vještačke boje (posebno bitno u dječijem uzrastu, a baš se u takvim proizvodima često koriste!), konzervansi poput nitrita i nitrata (suhomesnati proizvodi), umjetni zaslađivači (gazirana light pića). Još jedan interesantan aditiv je pojačivač okusa mononatrij glutaminat, koji može dovesti do alergijskih reakcija, a povezuje se i sa oštećenjem nervnih završetaka (može se naći u najpoznatijom mješavini začina na našem tržištu – nije ni čudo što nam sva hrana ima isti ukus ili se čini bezlična kad prestanemo koristiti). Ako na nekom pakovanju vidite natpis „ne sadrži konzervanse“ to ne znači da ne sadrži aditive, konzervansi su samo jedna grupa aditiva, a to često može biti zbunjujuće za običnog kupca.

Hidrogenizirane masti su posebna priča – to su praktično biljna ulja koja su hemijskim procesima prevedena u čvrsti oblik. Ovakve vrste masti je najbolje izbjegavati, zato radije napravite kolač kući, ako vam se već jede nešto slatko i izbjegnite margarin koji je osnovni sastojak kupovnih kolača. Puter je uvijek bolji izbor od margarina.

Pravilo 5 sastojaka – sve preko toga je visoko industrijski prerađen proizvod koji vjerovatno ima jako malu nutritivnu vrijednost, pa ovakve proizvode ostavite samo za ponekad.

Najbolja hrana za naše tijelo nema deklaracije, zato neka u vašoj ishrani prevladavaju svježe voće i povrće, meso, riba… a sve u njihovom izvornom obliku.


author
Piše: SFD
Autorica teksta

Asja Sirbubalo

Ja sam Asja Sirbubalo, magistra farmacije bez ijednog radnog dana u apoteci. Put me odveo na drugu stranu, ali sam osnovno zanimanje uspjela povezati sa onim što volim, pa se već 10 godina bavim farmaceutskim marketingom. A osim toga volim i dobar zalogaj, pa često kuham i kombinujem različite namirnice, slažem okuse. Da bi se dobro jelo, mora se i znati šta se sve to nalazi u našoj hrani, zato sam trenutno na postdiplomskom studiju iz nutricionizma. Moje mrvice o hrani i recepte možete pratiti na IG profilu mrvice_zdravlja.

Upcoming Events

Novembar, 2020

© 2017 - 2020. Sarajevo Food Dictionary

X